Riccardo annandale 7e2pe9wj L9 M unsplash Energy

Elke dagvoorzitter heeft ze in zijn gereedschapskist: energizers. Elke orginisator zal van tijd tot tijd wat entertainment plannen. En als ze goed worden gekozen, doen ze wonderen. Maar in net zoveel gevallen schaden ze vooral de uitkomst van het evenement.

Bij het ter sprake brengen van het onderwerp hoor ik heel wat horrorverhalen: een congres dat begon met een briljante openingsact, om daarna meteen iedereen in slaap te helpen. Of het moment dat deelnemers wordt gevraagd een buikdansje te doen, waardoor iedereen zich erg ongemakkelijk voelt. En niet te vergeten de zaal vol mensen die denken "daar gaan we weer", toen hen werd gevraagd om de nek van de persoon op de rij voor hen te masseren. Of gedwongen worden om te kletsen met een willekeurig persoon een rij achter je, zonder duidelijke reden.

Toch weet iedereen dat het gemakkelijk verteerbaar maken van lessen of informatie de opbrengst van een bijeenkomst enorm helpt. Hier zijn enkele do's en don'ts voor energizers en entertainment.

Denk aan de inhoud

Wanneer mensen de toegevoegde waarde begrijpen en het leuk vinden, doen ze alles! Kies je energizers dus verstandig en zorg voor een duidelijke aansluiting op het onderwerp van de dag, het leerproces of het doel van dat specifieke onderdeel van het programma.
Mensen gaan ook graag in gesprek met hun buurman, als je ze maar duidelijk maakt wat ze er daadwerkelijk aan hebben.

Denk aan het ontwerp

De algemene regel is even bot als eenvoudig: als je energizers nodig hebt, is de bijeenkomst niet goed ontworpen. Want laten we eerlijk zijn: bij te veel gelegenheden zijn energizers en entertainment slechts een dekmantel voor het feit dat het programma waardeloos is.
Het punt is: mensen zijn niet dom. Ze wéten dat het programma niet goed in elkaar zit. Dit is precies waarom deelnemers een hekel hebben aan energizers en als direct gevolg daarvan ook aan jou en het evenement.

Investeer dus in het ontwerpen van een briljante ontmoeting die van nature energie geeft. Zorg ervoor dat er een constante verandering is van formats, zaalopsetlling etc, in combinatie met geweldige inhoud en leren, en je hoeft je geen zorgen te maken.
Als je ervoor zorgt dat mensen van elke stap van de dag genieten, zal er energie zijn ... ook zonder energizers!

Denk aan hard werken

Bij het ontwerp van een programma richten we ons te veel op plezier maken, maar plezier is niet wat mensen willen tijdens een event. Ik bedoel, als je naar een vrijgezellenfeest gaat, zoek je plezier. Als je naar een conferentie gaat, zoek je naar inhoud, leren, netwerken enz.

Over het algemeen is hard werken iets wat mensen energie geeft. Zolang het harde werken maar gaat over hun passie, problemen en perspectief. Dus als je op zoek bent naar nieuwe energie, kijk dan verder dan plezier en laat ze zweten voor nieuwe energie. Als je hier niet zeker van bent, beschouw het dan als een bezoek aan de sportschool: je zult zeker moe worden. Maar dat is een goede, energieke vorm van vermoeidheid.

Denk aan hen

Laat je leiden door je deelnemers. Observeer ze en zie wat ze nodig hebben. Als je voelt dat de energie in de zaal zakt, onderneem dan actie. En als je handelt, zorg er dan voor dat je dat doet met het vizier op je publiek. Als je dat doet, voel je vanzelf aan wat de beste manier is om deze mensen nieuwe energie te geven. Het gaat erom echt contact met ze te maken.

En als je aan hen denkt, zal je leren om niet te grote stappen te zetten, zeker in het begin. Aan het einde van een driedaagse conferentie kan zelfs buikdansen in orde zijn. Maar in het begin voelen mensen zich over het algemeen gewoon niet veilig genoeg om een beetje dom te dansen in het bijzijn van een paar honderd vreemden!

Denk aan die dag

Wat gisteren werkte, zal vandaag niet altijd werken. Dus voorkom dat je elke keer dezelfde routine gebruikt. Vul een gereedschapskist met oefeningen en kies het juiste gereedschap voor het juiste moment. Je gebruikt toch ook geen hamer om papier te snijden!?

Kijk dus naar de context, het onderwerp, je publiek en kies op basis daarvan. Wissel concepten af ​​en verzin onderweg nieuwe.

Denk aan het moment

Energie opwekken is niet iets dat je volledig kunt plannen. Energie is iets waar je naar moet handelen als dat nodig is. Blijf observeren en kom in actie.
Massages zullen dus bijna nooit werken. Maar zelfs voor dit oubollige concept zal er af en toe een goed moment zijn.

Denk aan het perfecte einde

De slotact moet meer zijn dan alleen een manier om mensen wakker te maken voor de borrel, of om ze te belonen voor het feit dat ze niet vroegtijdig zijn vetrokken. Het zou de dag vooral van een effectief slot moeten voorzien. De ideale dagafsluiting is daarom vrolijk, positief, verbindend, scherp en vat de uitkomsten samen.

De aflsuiting van de dag is niet het goede moment om wonden open te rijten (zonder tijd om ze te hechten…). Zet dus geen ​​stand-upcomedian op het podium die iedereen beledigt of een dansact die niemand aanspreekt. De beste acts weten en begrijpen het doel van je bijeenkomst, dus als je een stand-upper of andere artiest regelt, zorg er dan voor dat je er één inhuurt die weet hoe hij het event naar een hoger niveau kan tillen.

Tot slot

Ontwerp goed en er zal minder behoefte zijn aan energizers en entertainment. Als je ze toch gebruikt, zorg er dan voor dat ze echt iets toevoegen aan inhoud, communicatie en verbinding.

Jan-Jaap In der Maur

Deel dit artikel op je favoriete social kanaal
Foto m e r dag 10 11 2011 124

Samen maken we de beste match

Wij kennen onze dagvoorzitters van haver tot gort. We snappen jouw behoefte. We helpen je graag bij je keuze.