Jason rosewell AS Keu O Zqh YU unsplash microphone

Aangezien deelnemers niet meer tevreden zijn met 'zitten en luisteren' alleen, zou je denken dat ze openstaan voor interactie, conversatie en co-creatie. Toch zullen veel van jullie wel eens geërgerd tegen jezelf of iemand anders hebben gezegd: 'Waarom doen mensen niet mee?' Dat hebben we allemaal wel eens! Frustrerend, hè?

Scott Gould is een internationale adviseur, spreker en coach op het gebied van betrokkenheid en verbinding. Hij onderzoekt hoe mensen zich met iets verbinden; een idee, een product, een organisatie of andere mensen.

Hij geeft drie vragen die je kunt stellen om jouw 'iets' boeiender te maken. Of dat nu een evenement is, een campagne, een visie, een podcast, een idee, een product of zelfs een date!

1. Is het HELDER?

Gebruik geen jargon. Zeg precies wat je wilt dat mensen doen en waarom. Leg het uit zoals je dat aan een kind van vijf zou doen, of aan een golden retriever.

Duidelijk zijn is beter dan slim zijn. Als je de kwestie duidelijk maakt, springen de voordelen er vaak uit, omdat de ruis weg is.

Het is ongelooflijk hoeveel mensen zich ergens voor inzetten, puur omdat ze begrijpen wat er van hen gevraagd wordt. Maar als iets verwarrend is, haken ze vaak al af voordat ze eigenlijk echt begrijpen wat je van hen wilt.

2. Is het LEUK?

Met de beroemde methode van Marie Kondo om je kast te organiseren vraag je je bij elk kledingstuk af of het 'je blij maakt'.

Blijdschap zet aan tot actie. Je moet het zeker makkelijk maken. Maar beter nog, maak er een spel van. Maak het leuk. Zorg dat het een positieve ervaring is, geen neutrale.

Aan de andere kant, als mensen proberen om contact met jou krijgen en het net is alsof ze door een telefoonmenu van een bank moeten worstelen, dan moet je niet raar opkijken als mensen je negeren. (Ik heb het over jou, Microsoft Teams!)

3. Is het NUTTIG?

Zorg er ten slotte voor dat je waarde levert, zodat mensen het OPNIEUW KUNNEN GEBRUIKEN. Maak het in wezen recyclebaar!

Ik ga bijvoorbeeld vaak naar congessen, lezingen en webinars. Maar veel daarvan zijn niet recyclebaar. Ik bedoel dan dat ik de informatie die ik heb gekregen, niet opnieuw kan gebruiken. De informatie heeft geen tweede leven. Het uur dat je besteedt aan luisteren of interactie met anderen, is verloren tijd.

Daarom moet je juist elke gelegenheid waar je waarde levert, zien als een oefening voor hoe mensen het thuis gaan gebruiken.

Veel plezier met deze drie vragen! Ik hoop dat ze duidelijk zijn ... en dat ze nuttig zijn :-)

Met betrokkenheid,
Scott

Picture: Jason Rosewell on Unsplash

Deel dit artikel op je favoriete social kanaal
Foto m e r dag 10 11 2011 124

Samen maken we de beste match

Wij kennen onze dagvoorzitters van haver tot gort. We snappen jouw behoefte. We helpen je graag bij je keuze.