Inclusion tour BEA

Het jaarlijkse Best Event Awards Festival viert en bekroont de beste bijeenkomsten ter wereld. En iedereen is welkom op het feestje … toch!?
Ook bij de Best Event Awards (BEA) staan Diversiteit & Inclusiviteit hoog op de agenda. Tijdens het contentprogramma werd het dan ook uitgebreid besproken. De conclusie: er valt nog een wereld te winnen in de evenementenindustrie.

Marianne Dijkshoorn is expert op het gebied van toegankelijkheid van evenementen en ervaringsdeskundige: ze is slecht ter been en legt langere afstanden af per rolstoel.

Ze schreef het boek ’Maak je event toegankelijk voor iedereen’ en adviseerde o.a. het Eurovisie Songfestival in Rotterdam over hun toegankelijkheid.
Tijdens het BEA Festival sprak ze over inclusie en toegankelijkheid. Ze liet deelnemers aan den lijve ondervinden, hoe achtergesteld je nog steeds bent, als je rolstoelgebruiker, blind, doof of noem maar op bent.

“Het gevoel erbij te horen – er écht bij te horen – begint voor mij als rolstoelgebruiker bij diversiteit. Als ik niet de enige ben met een beperking, voel ik me meteen meer thuis. Hoe gemengder het publiek, hoe minder één minderheid zich buitengesloten zal voelen.
Als je dan kijkt naar de video’s van de genomineerde projecten tijdens de Best Event Awards, zie je toch vooral happy white people. En ook bij het BEA-event zelf blijft dit beeld.

Maar meer diversiteit betekent nog niet per definitie dat iedereen zich ook echt welkom voelt. Dan heb je het dus over inclusie, wat in mijn geval meteen gaat over toegankelijkheid.

BEA-bezoekers konden (naast een veelheid aan andere vakinhoudelijke sessies) een Inclusion Parcours doen, waar zij onder begeleiding met een rolstoel of taststok (blindengeleide stok) de evenementenlocatie rondgingen. Zo beleefden ze het evenement vanuit hun tijdelijke beperking en konden ze ervaren hoe weinig inclusief de events in het algemeen zijn die ze organiseren.

De rolstoel ervaring

Er waren vier rolstoelen beschikbaar om de evenementenlocatie rond te rollen. Overal liepen mensen kriskras door elkaar en stonden ineens stil om met elkaar te spreken. Als je zit en de andere mensen staan, dan merken zij je niet direct op. De rolstoelgebruikers gaven aan dat het best een dingetje was om aan te geven dat je erdoor wilde: het voelt ongemakkelijk en je moet je stem soms best flink verheffen, wat dan weer onvriendelijk over kan komen.

Een andere uitdaging was de kabelgoot-challenge. Midden in de ruimte lag een wel bekende zwart-gele kabelgoot (of misschien is kabel-drempel een beter woord), bedoeld om te voorkomen dat mensen de kabels kapot trappen of er over struikelen.
Te weinig realiseren organisatoren zich dat de oplossing van hun probleem (kabels netjes weggewerkt) juist het probleem bij een ander veroorzaakt. Bijna elke rolstoelgebruiker had meerdere pogingen nodig om over de kabelgoot te komen, want de ramp van de kabelgoot is te hoekig. Bij de ingang van Sala 1 lagen zelfs twee kabelgoten achter elkaar. Onneembaar en als je al de zaal in rolt als iedereen al zit, dan trek je de aandacht van alle aanwezigen. Niet heel prettig als jij in die rolstoel zit.

De oplossing is misschien iets meer werk, maar zeker niet onhaalbaar: kabels bovenlangs wegwerken. Of kabelgoten gebruiken (die zijn echt te huur), waar een rolstoel wél overheen komt.

De netwerk uitdaging

En toen was er koffie. De Italiaanse espressobar was zo gevonden en prima toegankelijk. Maar als je de beker espresso dan hebt, wil je plaats maken voor de volgende in de rij. De ervaring leerde de tijdelijke rolstoelgebruikers al snel dat rollen met drinken in je hand vrijwel onmogelijk is. Het barpersoneel serveerde niet uit. Dan toch maar de koffie drinken voor de espressobar en hopen dat je anderen niet tot last bent.

Netwerken is sowieso lastig met het hoogteverschil. “Het is best wel een dingetje om te netwerken als jij zit en iedereen staat” gaf iemand aan. Een wat gelijkere afwisseling tussen hoge tafels en zithoekjes helpt al enorm.
Het hoogteverschil liet zich ook voelen bij een aantal inhoudelijke sessies. Een aantal waren ingericht op spontane inloop, waarbij iedereen staand met elkaar in gesprek ging. Kom daar in je rolstoel maar eens tussen. En doe maar eens gelijkwaardig mee in een gesprek, als je alleen maar uitzicht hebt op achterwerken en je daarom de spreker niet kunt zien.

De espresso moet er ook weer eens uit, dus op naar de toiletten. De evenementenlocatie heeft een rolstoeltoegankelijk toilet, dus dat geeft hoop. Dan moet je er alleen wel eerst kunnen komen: bij het toiletten aangekomen ligt er een heel steile ramp. De meeste rolstoelgebruikers proberen het, een enkeling haalt zelfstandig de top. De meesten vragen andere bezoekers om duw hulp. Iedereen eindigt de test best vermoeid.

De stoelendans

Al verder rollend vraagt iemand, waar je kunt zitten in de congreszaal als alle stoelen gekoppeld zijn i.v.m. veiligheid. Op de meeste events is niet gedacht aan rolstoelgebruikers en zit degene achteraan of in een gangpad (waar degene dan vaak de weg blokkeert). Niet de meest fijne plekken om deel te nemen aan event, want je wil onderdeel zijn van het publiek.
Dit kun je simpel oplossen door een rolstoelmat neer te leggen op een plaats waar stoelen zijn weggehaald. Voor lopers zet je een stoel neer, dus waarom maak je voor rolstoelgebruikers geen plek?

Being Blind BEA

De taststok test

Goed, de toegankelijkheid met een rolstoel was dus een uitdaging, zoveel was duidelijk aan de deelnemers aan het Inclusion Parcours. Hoe zou het dan zijn met een ander type beperking? Een ander onderdeel was een wandeling met een taststok en een oogmasker. In tweetallen liep men (soms letterlijk) tegen een aantal problemen aan.
Om te beginnen raakten de tijdelijk visueel beperkten al snel volledig gedesoriënteerd en hadden ze geen idee meer in welke zaal ze waren. De grote vraag was: hoe ga je met een taststok de weg vinden door een drukke evenementenlocatie (en hoe ga je netwerken met die ‘oude’ bekende, als je niet kunt zien waar diegene is?)
Daarnaast kregen zij niets mee van het visuele aspect van het event. Onder het mom ‘één beeld zegt meer dan 1000 woorden’ worden blinden en slechtzienden al snel buitengesloten.

De echte ervaring

Nu is het natuurlijk interessant en misschien ook wel ‘fun’ om jezelf tijdelijk een beperking aan te meten en door een evenementenlocatie heen te gaan. Ik kreeg een aantal keren de vraag: “Hoe ervaar jij de toegankelijkheid, als iemand met een permanente beperking?”

De BEA-locatie was zeker rolstoeltoegankelijk; de doorgangen waren breed genoeg en de locatie heeft twee rolstoeltoegankelijke toiletten.

Erin komen was geen probleem, maar je wilt méér dan dat: een evenement wil je beléven. Je wil zien wat er op het podium gebeurt, de video’s van de genomineerden volgen en het liefst in alle zalen komen, zodat je niets mist.

Iemand van de productie vroeg mij of ik tijdens de award show op een stoel wilde zitten in plaats van in mijn rolstoel. Geen probleem, ik stapte over naar een stoel. Niemand dacht er vervolgens aan om de rolstoel opzij te zetten. Hierdoor moesten de genomineerden in galakleding zich steeds langs mijn rolstoel wringen. Dat was best confronterend en ik voelde me er ongemakkelijk over.

De rol van de dagvoorzitter

Als je als dagvoorzitter opmerkt dat mensen niet of slechts deels kunnen meedoen, kun je de volgende vraag stellen: “Kan ik je ergens mee helpen, zodat je het event beter kan beleven?” Mensen met een beperking zien vaak simpele en praktische oplossingen als: “Kun je die stoel weghalen” of “Kun je mij de catchbox/microfoon aangeven?”
Weet ook dat jij vaak de linkin pin bent met de organisatie, omdat niet iedere bezoeker weet wie het organiseert. Stel je dan ook op als gastheer/gastvrouw naar iedereen die even niet meekomt, alleen weet dat je niet alles zelf hoeft op te lossen.

Hoe kun je als organisator inclusief zijn en onhandige momentjes voorkomen?

Als organisator wil je niets liever dan bezoekers de beste gastvrijheid bieden. Dat is waar toegankelijkheid begint: bij gastvrijheid.
Als je iets weet, dan kan je erop plannen en organiseren. Weet je dat mensen met een beperking komen, vraag het gewoon: “wat kunnen we regelen, zodat jij optimaal ons evenement kan beleven?”
Je kunt suggesties doen als: kunnen we een plaats maken voor jouw rolstoel in de zaal, een waterbak regelen voor jouw hulphond of een extra (rust)ruimte creëren waar je even kan ontprikkelen?
Weet je niet wie er komen? Vraag het dan uit in het aanmeldformulier. Het is normaal om te vragen naar dieetwensen, waarom vraag je dan niet naar toegankelijkheidswensen?

Conclusie

Wil je iedereen goed ontvangen bij jouw event, zorg dan voor een goede diversiteit en inclusie en vooral voor een goede toegankelijkheid voor iedereen. Dat begint bij nagaan of iedereen overal aan kan deelnemen. Twijfel je? Vraag dan een expert die alles weet van toegankelijkheid voor mensen met een verschillend type beperking en evenementen.

Marianne Dijkshoorn

Deel dit artikel op je favoriete social kanaal
Foto m e r dag 10 11 2011 124

Samen maken we de beste match

Wij kennen onze dagvoorzitters van haver tot gort. We snappen jouw behoefte. We helpen je graag bij je keuze.