Een groepje van 4 deelnemers zit een dag lang bij elkaar, voor de Workshop Strategisch Bijeenkomsten Ontwerp. Ze werken keihard en geconcentreerd aan het beter maken van één van hun eigen, uit de praktijk genomen bijeenkomst: een congres, workshop, symposium, … noem maar op.
Het zijn zeker geen beginners in het vak en ze hebben al de nodige events bedacht en uitgevoerd. Vandaag graven ze dieper, op zoek naar het antwoord op de vraag hoe je bijeenkomsten naar een hoger niveau tilt.
Ze knikken allemaal, als teken van herkenning bij wat Jan-Jaap schetsts als de normale gang van zaken: "Iemand roept dat hij laatst een leuke spreker gezien heeft. Gaaf, dan doen we die is al snel de reactie van het organisatieteam. Maar niemand vraagt zich af, wat diezelfde spreker dan toevoegt aan dit specifieke event. Als het maar leuk is en inspirerend, is het al snel goed. Hetzelfde geldt voor werkvormen die véél te gemakzuchtig in het programma worden gegooid, zonder enig idee wat ze dan precies bijdragen aan de uitkomst van de bijeenkomst".
We werken in principe meestal verkeerd om. Een goede bijeenkomst is meer dan een willekeurig bij elkaar geraapte verzameling programma-onderdelen. Echt effectieve bijeenkomsten zijn tot in detail ontworpen, op basis van strategische keuzes".