Dagvoorzitterschap is een vak met vele facetten. En die moet je dan ook nog eens allemaal tegelijk - als een simultaanschaker - aan kunnen zetten.
Maar toch, als je goed kijkt, draaien al die aspecten en al die benodigde vaardigheden maar om één ding: de gave om te luisteren. Om écht te luisteren. Luisteren om te begrijpen.
Veel gespreksleiders luisteren puur functioneel. Ze willen horen wat iemand zegt, zodat ze adequaat kunnen reageren, een vraag af kunnen vinken van hun lijstje, om een bruggetje te vinden naar een volgend programmaonderdeel en ga zo nog maar even door.
Het zijn allemaal belangrijke redenen om te luisteren. Maar de belangrijkste aanleiding om te luisteren is om beter te kunnen voelen wat iemand beweegt, wat er speelt, wat er nodig is om een stap verder te komen.
De beste wendingen in een gesprek, dialoog of bijeenkomst komen altijd, als de dagvoorzitter dieper luistert; met empathie en liefde. Want dan hoort de moderator onder de oppervlakte en ziet waar een groep écht mee geholpen is.
Echt luisteren is geen techniek. Het is de oprechte wens om te horen, te begrijpen, te doorgronden. Het is wie je bent als mens en wat je helpt een goede dagvoorzitter te zijn.
Jan-Jaap In der Maur