Hoewel we inmiddels allemaal wel inzien dat online events niet meer zullen verdwijnen, gaan we nog steeds met frisse tegenzin online. Wij horen van onze opdrachtgevers ‘dat mensen geen zin meer hebben in online’ , waardoor bijeenkomsten uitgesteld of zelfs afgeblazen worden.
Deels komt dat natuurlijk, omdat online events nog niet altijd heel erg goed ontworpen en uitgevoerd zijn. Maar wat ook niet helpt is dat de virtuele variant van bijeenkomsten bijna consequent geframed wordt als het slechte alternatief. Vrijwel iedere online bijeenkomst opent met de mededeling ‘dat we natuurlijk liever live bij elkaar geweest zouden zijn’, sprekers benadrukken voortdurend hoe jammer het is dat ze voor een camera moeten staan en in de afsluiting wordt de hoop uitgesproken ‘dat we elkaar volgend jaar weer gewoon in het echt kunnen ontmoeten’.
Het gevolg is, dat wordt nagelaten om de kracht van online volledig te benutten. We stellen evenementen liever uit naar volgend jaar, in plaats van ze (volledig en goed) te ontwerpen op online.
We betitelen het online alternatief als Plan B, waar je alleen naar omschakelt als het écht, écht, écht niet anders kan. Op die manier gaat er nooit iemand echt zin in krijgen!
Wij pleiten ervoor, om online te gaan zien (én benoemen) als volwaardige optie in de bijeenkomsten-mix. Pas dan kunnen we volledig flexibel schakelen, op basis van doel, behoefte en omstandigheden.
Pas als wij zelf geloof in online uit gaan stralen, zullen deelnemers en opdrachtgevers volgen. Pas dan zullen ook de vele voordelen van online gezien worden. Want die voordelen, die zijn er!
Online is:
Snel
Online bij elkaar komen is vaak veel sneller te regelen dan live; zeker internationaal. Je kunt daarmee veel flexibeler inspringen op ontwikkelingen en veel spontaner een event inplannen.
Goedkoop
Natuurlijk: sommige online events zijn zelfs duurder dan fysieke. Maar in heel veel gevallen kun je een bijeenkomst heel goedkoop en toch effectief organiseren in Zoom, Teams , vanuit een simpele studio-setting, etc.
Je bespaart immers op locatie en catering, terwijl de kwaliteit niet minder hoeft te zijn.
Effectief
Je kunt online vaak meer doen in minder tijd. En met minimaal net zo’n groot effect als live (de bewijzen zijn er!).
Praktisch
Voor veel deelnemers en andere betrokkenen is online gewoon heel erg handig. Je kunt het vaak beter combineren met andere belangrijke zaken en als er opnames zijn, kun je kijken wanneer het jou uitkomt.
Duurzaam
Online bij elkaar komen betekent minder reizen, minder catering en ga zo maar even door. Zelfs als je het toegenomen energiegebruik van de datastroom mee rekent, is online in heel veel aspecten duurzamer.
Leuk
Dit is één van de lastigste punten: online wordt gezien als saai en weinig energiek. Wij hebben de afgelopen jaren het tegendeel echt wel bewezen.
Online wordt er bijvoorbeeld bij onze workshops net zo veel gelachen als live. En met de juiste tools en werkvormen, is er veel energie en interactie. Kijk eens naar een ThuisBingo, een pubquiz, online netwerken en ga zo maar door.
Inclusief
Iedereen kan erbij zijn, als er niet gereisd hoeft te worden. Sprekers die onbereikbaar waren, kunnen ineens wel optreden. Deelnemers die het niet ingepland kregen kunnen ineens (deels) toch mee doen. En de introverten kunnen zich veiliger voelen.
Flexibel
Je kunt voor iedereen het juiste programma bereikbaar maken, omdat er meer keuze is. Je kunt een aantal kortere sessies programmeren, in plaats van één hele dag. Deelnemers kunnen gericht een paar onderdelen uit het programma pikken.
Veelvormig
In principe kan alles online. Informeren, beslissen, samenwerken, inspireren, netwerken, feesten etc. We hebben het allemaal gedaan en met succes.
Blijvend
Wat online staat, kun je terugkijken. En online is het veel makkelijker om vervolgsessies in te plannen, waardoor events minder op zichzelf komen te staan.
Creatief
Er kan online zo ontzettend veel, als je het medium maar omarmt. Helemaal in het begin van de pandemie ging ik naar een online voorstelling van Micha Wertheim. Hij was er in geslaagd om live los te laten en online als geheel nieuwe kans te zien. De voorstelling was briljant en mijn vrouw en ik zaten op de bank met een echt theater-gevoel. Micha deed mij inzien dat online meer is dan een noodzakelijk kwaad.
Deelnemers, opdrachtgevers én event-branche: ze klagen allemaal over online. Laten we daarmee ophouden en online gaan vieren als prachtig nieuw medium; als verrijking van onze mogelijkheden!
Pas als we de kracht van online benoemen en bewijzen, krijgt het medium het bestaansrecht dat het verdient.
Jan-Jaap In der Maur